KILPAVENEILYN ALOITTAMINEN JUNIORILUOKISTA

                                              KLIKKAA TÄSTÄ ARTIKKELI AIHEESTA

 

KILPAVENEILYN ALOITTAMINEN SUOMESSA

PILOTTI

Kilpaileminen alkaa Suomessa  SJ 15 luokasta Speedrace juniorikilpaveneellä, joka on rakennettu Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n, SPV:n omistamista muoteista. Juniorikuljettaja voi kansallisella tasolla kilpailla 8-15-vuotiaana, jolloin hänellä on oltava liiton myöntämä aloittelijan kilpailulisenssi. Luokkaan myönnetään kilpailulisenssi alle 12-vuotiaalle eri anomuksesta ja hyväksytyn ajonäytteen perusteella. Junioriluokka rataveneilyssä ei ole mitään nyhjäämistä, vaan näyttävää katseltavaa. Veneiden huippunopeudet nousevat jopa yli 35 solmun, joten meno on jännittävää ja tarkkuutta vaativaa kilpailemista.

MISTÄ VENE

Veneen voi hankkia monella tavalla: Valmiina, itse tekemällä tai käytettynä.  Suomen Purjehdus ja Veneily ry. omistaa kilpaveneen muotit, joista jokainen Speedrace vene on tehty. Liitto vuokraa muotteja rakentajalle nimellisellä korvauksella. Vene on helppo tehdä lujitemuovista. Itse tehtynä vene tulee maksamaan noin 1500€ ohjaus ja kaukosäätölaittein varustettuna, valmiina ostettuna hinta on kaksinkertainen. Lisäksi on hankittava vielä moottori. Vene on 3,1 m pitkä, 1,25 m leveä ja minimipaino kuljettajan kanssa on 175 kg. Veneen ajo-ominaisuudet ovat hyvät ja vene tottelee kuljettajaansa yhtä hyvin kuin isommatkin kilpaveneet. Moottoreina käytetään nelitahtisia 15 hv:n moottoreita, joita ei saa virittää. Ainoastaan potkuria saa muotoilla ja siitä saa poistaa ainetta. Veneessä on rattiohjaus, kuppipenkki, vaihdevipu ja jalkakaasu. Nelitahtisen moottorin ansiosta vene on varsin vähäpäästöinen ja hiljainen. Se pitää pienempää ääntä kuin ruohonleikkuri. Hiljaisuutensa ansiosta se soveltuukin erinomaisesti nuorison harrastusvälineeksi esimerkiksi mökille.

KILPAILUOHJELMA

Sen lisäksi, että joissakin veneilyseuroissa ajetaan seuran sisäisiä juniorikilpailuja ja harjoituksia, on valtakunnallisella tasolla SJ 15 luokassa mahdollisuus osallistua SM-sarjaan.  SPV:n alaiset veneilyseurat järjestävät SM-osakilpailuja eri puolilla Suomea. Osakilpailujen määrä vaihtelee vuosittain neljästä kuuteen. Kilpailuista suurin osa ajetaan Etelä-Suomen järvissä ja joissa. Osakilpailuista eniten pisteitä keränneestä tulee lajin Suomenmestari.


SÄÄNNÖT MÄÄRÄÄVÄT

Turvallisuuden takaamiseksi luokassa vallitsevat tiukat, mutta yksinkertaiset säännöt. Kilpailut käydään noin kilometrin mittaisella radalla, jonka pisin sivu on korkeintaan 300 m pitkä. Rataa ajetaan kahdeksan kierrosta vastapäivään ja siinä voi olla käännöksiä myös oikealle. Lähtö tapahtuu laiturilähtönä koneet käynnistettyinä. Lyhyen radan ja laiturilähdön vuoksi nopein vene ei välttämättä voita, vaan kiihtyvyydellä on suuri merkitys. Kilpaileminen edellyttää kilpailulisenssin saamista Suomen Veneilyliitolta, joka puolestaan edellyttää, että kuski omaa riittävät tiedot ja taidot kuljettaa kilpavenettä. Suomen Purjehdus ja Veneily ry. järjestää juniorikuskeille vuosittain valmennusleirin, jossa käydään läpi sääntökirjaa ja annetaan tietoa tulevasta kilpailukaudesta sekä kilpailukäytännöstä.

TURVALLISUUS

Kilpaileminen, harjoitukset ja ajaminen ovat kurinalaista toimintaa. Ajolinjoista ja radalla toimimisesta on tarkat ja kaikkien tiedossa olevat säännöt. Vedessä ei kurvailla ja kaahata miten sattuu, vaan ajolinjoista on tiukat määräykset. Radalle mennään ja sieltä poistutaan sovitusta kohdasta, sovittua merkkiä näyttäen. Rataa ajetaan ainoastaan yhteen suuntaan, ei ristiin rastiin eikä varsinkaan vastasuuntaan. Turvallisuus lajissa on ensiarvoisen tärkeää. Kilpailussa on koko ajan paikalla kaksi turvavenettä, joissa on sukeltajat. Mahdollisessa hätätapauksessa apu on hyvin nopeasti paikalla ja rannalla odottaa lääkäri ensiapuhenkilöstön ja ambulanssin kanssa. Turvakatkaisin on tuotu moottorista ohjaamoon ja sijoitettu siten, että jos kuski on putoamassa veneestä, moottori sammuu välittömästi, jopa ennen kuin kuljettaja on ehtinyt veteen. Myös moottorin kierrosluku putoaa tyhjäkäynnille heti, kun kuljettajan jalka irtoaa kaasupolkimelta. Kuljettajalla on yllään tukevakankainen ajoasu joka peittää koko kehon, moottoriurheiluun hyväksytty punainen tai oranssinen kypärä, selkäpanssari  ja tietenkin pelastusliivit. Jokaista kilpailua edeltää veneen katsastus, jossa käydään mm. turvallisuuteen vaikuttavat seikat erittäin tarkasti läpi, niin veneen kuin kuljettajankin kohdalta. Lisäksi tarkastetaan, että vene on sääntöjen edellyttämässä kunnossa.

VARIKKOELÄMÄ

Varikolla vallitsee tiimien kesken leppoisa tunnelma. Yhteistoiminta eri tiimien mekaanikkojen (isät, äidit ja sisarukset) kesken sujuu kitkatta. Mekaanikot auttavat toisiaan, trimmausvinkkejä vaihdetaan, työkaluja ja varaosia lainaillaan. Nuoret kuljettajat ovat mukana kaikissa veneiden huolto- ja korjaustöissä, jolloin he ymmärtävät ja oppivat, mikä säätö vaikuttaa mihinkin. Kuskit kyllä kilpailevat keskenään, mutta vain radalla. Varikolla ollaan kavereita keskenään ja kilpailut voitetaankin ajamalla eikä varikkopelillä. Kaiken kaikkiaan tunnelma juniorisarjassa on erittäin reilu.  Voidaan paremminkin puhua tiimien tiimistä, sillä niin hyvä yhteishenki sarjassa varikolla vallitsee.

KILPAILU

Kilpailutilanne on toinen kuin varikkoelämä. Kun ollaan lähtölaiturissa, ei kuulla eikä nähdä muita, keskitytään vain omaan suoritukseen. Lähtövalojen sammuttua ja moottoreiden ulvaistessa vauhtiin ovat kilpailijat omillaan. Nyt on hyvä kaveri pyrittävä voittamaan ja etsitään edellä ajavan veneen tekemät pienimmätkin virheet ja hyödynnetään ne. Samalla on varottava itse tekemästä virhelinjauksia. Mikä onkaan herkullisempaa, kun päästä kurvissa kääntölipulla ohi, kun kumppani on hätiköinyt ja ajanut kurvissa lipun pitkäksi. Radalla on oltava tarkkana. Vauhtia on osattava hiljentää sopivasti juuri ennen käännöstä siten, että vene kääntyy nopeasti menettämättä liikaa vauhtia. Liian lujaa kurviin ajaminen tekee käännöksestä laajan, vene liukuu sivuittain ja kääntyy loivasti. Tällöin vene on helppo ohittaa poijun puolelta. Aallokko tuulen tai muiden veneiden tekemänä teettää nuorille piloteille omat ongelmansa. Aallot on osattava kiertää tai ajettava oikeassa kohdassa yli. Aikaa miettimiseen ei ole, sillä tilanteet vaihtuvat, pitää pystyä tekemään nopeita ratkaisuja. Kuskin kokemus ja ratkaisut tuovat voiton. Hyvä kalusto ja nopea vene eivät yksin ratkaise. Ruutulipun heilahdettua ovat pilotit taas kavereita ja rannassa kerrataan kisan jännittäviä kohtia.

TUTUSTUMINEN LAJIIN

Parhaiten juniorirataveneilyyn ja SJ 15 luokkaan pääsee tutustumaan joko tulemalla katsomaan kilpailua tai osallistumalla SPV:n juniorikilpaveneilyleirille, joka järjestetään vuosittain alkukaudesta. Tarkan ajankohdan saa selville liiton toimistosta. Leirillä näkee myös T 400 -luokan veneitä, joka on seuraava luokka ylöspäin SJ 15:sta. Suomen Purjehdus ja Veneily ry:stä voi tiedustella SJ 15 luokasta sekä muista rata- ja offshore –veneluokista. Siispä jos kiinnostus heräsi, niin mailaa: toimisto@spv.fi tai 020 796 4200, toki voit ottaa myös yhteyttä allekirjoittaneeseen timo.lindstrom@linmarine.fi

 

 TERVETULOA REILUN HARRASTUKSEN PARIIN!