PELASTUSSUUNNITELMA
29.5.2011
Uudenkaupungin Purjehdusseura ry.
Timo Lindström
BOAT RACE UUSIKAUPUNKI 2011 OFFSHORE MOOTTORIVENEIDEN NOPEUS KILPAILU
1. Alue
Uudenkaupungin edustan vesialue, toiminnan rajoittuessa suunnilleen kolmioon Hepokarin satama-allas – Laatiskeri – Iso-Hylkimys
2. Toiminnan kuvaus
Moottoriveneiden nopeuskilpailu, Offshore 3A, 3B, 3C, V50, V150, V300 ja jokamiesluokka
Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n lupa nro 3/2011.
Lähtö 18.06. klo 14.00 Hepokarin satama-altaasta. Kilpailun kesto noin 1,5 tuntia. Veneet varikolla noin klo 16.00 mennessä.
- reitti ”Pohjoinen reitti” karttaliitteen mukaisesti ajetaan sama reitti viisi kertaa läpi.
Lähtö 19.06. klo 12.00 Hepokarin satama-altaasta. Kilpailun kesto noin 1,5 tuntia. Veneet varikolla noin klo 14.00 mennessä.
- reitti: ”Eteläinen reitti” karttaliitteen mukaisesti ajetaan sama reitti viisi kertaa läpi.
Sääolojen ollessa epäsuotuisat eli tuuliset voidaan järjestäjän harkinnan perusteella ajaa toisena tai molempina päivinä liitteenä oleva ”Myskyreitti”.
3. Kartat alueesta (Liitteet 1-5)
Liitteet 1-3: Kilpailureitit merialueella
Liite 4: Lähtöalue Hepokarin sataman edustalla, katsojaveneet, varikkoalue
Liite 5: Varikon järjestelyt, veneet, pelastustiet, alkusammutuskalusto
4. Turvallisuusorganisaatio
Vastuujärjestäjä: Uudenkaupungin Purjehdusseura ry.
Vastuuhenkilöt: Jussi Valtonen, kilpailunjohtaja, 0400 799549
Timo Lindström, kilpailun varajohtaja, turvallisuuspäällikkö, 0500 716015
Timo Lindström hoitaa tehtävänsä maalialueella.
Muu organisaatio esitetty viestintäkaaviossa
Osa turvaveneistä varmistaa turvallisuutta ja ohjaa veneliikennettä.
Osallistujamäärä odotettavissa noin 10 turvavenettä.
Viranomaiset: Merivartiostolle, poliisille, satamalle ja pelastuslaitokselle informoidaan tapahtumasta.
Kilpailureitin varrella n. 12 turvavenettä, joissa kahdessa on sukeltaja. Turvaveneet on sijoitettu radan varrelle noin yhden merimailin välein.
Kilpailun lääkäri ja ambulanssi hälytysvalmiudessa päivystävät Suukarissa.
Kilpailun turvallisuuspäällikkö on yhteydessä VTS Turku ennen kilpailua.
Järjestyksen pito Kilpailun aikana turvaveneet suorittavat järjestyksen valvontaa rata-alueella.
Veneissä näytettävissä Turvanene-kyltti ja veneet varustettu Stop- merkeillä.
Henkilöt perehdytetään tehtäviin ennen kilpailua.
Turvaveneisiin osallistuva henkilöstö koulutetaan tehtäviinsä ennen kilpailua pidettävissä kahdessa koulutustilaisuudessa. Toinen tilaisuus pidetään ennen kilpailua ja toinen pidetään ennen lähtöä, jossa tutustutaan kilpaveneisiin onnettomuuden näkökulmasta.
Viranomaisveneet Toimivat valvonta- ja pelastusvalmiudessa, eivätkä osallistu kilpailuorganisaatioon.
Viestintä Liite 6, Kilpailun puhelinnumerot ja viestiliikenne, valmistuu 16.6.2011, meri- VHF verkosto kanavalla 69 hätä- ja pelastusliikenne, kanavalla 77 kilpailun muu liikenne, täydennettynä gsm-käsipuhelimin.
Turvaveneillä VHF-kanava 16 on myös oltava kuuntelulla.
5. Ennakoitavat vaaratilanteet ja niiden vaikutukset
5.1. Onnettomuus/vahinko varikolla
- tulipalo
- ympäristövahinko
- tapaturma esim. veneen nostossa tai siirrossa
5.2. Onnettomuus kilpailun aikana
- törmäys kilpailijoiden/katsojaveneiden kesken
- törmäys merimerkkiin/kiinteään esteeseen
- nurinajo/sukellus kilpailevalle veneelle
- venepalo
- ympäristövahinko
5.3 Katsojien mahdollinen veteen joutuminen
6. Toimenpiteet vaaratilanteiden ehkäisemiseksi
6.1. Varikon suunnittelussa on noudatettu seuraavia määräyksiä:
- Pelastustien oltava avoin varikkoalueelle, leveys min. 4 m, mieluimmin 6 m, pelastustie läpiajettava
- veneiden (huoltoauto + vene) keskinäinen etäisyys 5 m
- tupakointi varikolla on kielletty, samoin avotulenteko ja tulityöt
- karttaan sammuttimien sijoitus, lähin alle 15 m, keskinäinen etäisyys 30 m, teholuokka hehkupalo 43A, nestepalo 183B
- varikon syrjäinen sijainti ja aitaaminen helpottaa valvontaa
- veneiden paikat, tankkaus suoritetaan huoltoasemalla
- kielletään uiminen katsomoalueilla.
Varikon järjestyksestä vastaa katsastuspäällikkö
6.2 Kilpailun aikana
Veneiden törmäysriski on suurin Hepokarin ja Pietarinkarin välisellä alueella. Jonka vuoksi kilpailupäivinä 18.6.2011 klo 14.00 ja 19.6.2011 klo 12.00 alkaen kahden tunnin ajan toivotaan että kaikkea ylimääräistä veneliikennettä vältettäisiin kyseisellä alueella. Asiasta pyritään mahdollisuuksien mukaan tiedottamaan ennakkoon paikallisissa sanomalehdissä
Alueella liikkuville veneille tiedotetaan kilpailusta kilpailun aikana kyltein ja keskustelemalla. Veneitä kehotetaan erityiseen varovaisuuteen ja vähentämään nopeutta kilpailualueella.
Katsojaveneiden alue ja oheiskilpailurata erotetaan offshore-reitistä merkitsemällä se lehdissä ja internetissä julkaistavaan karttaan. Turvaveneet huolehtivat että katsojaveneet pysyvät niille varatuilla paikoilla.
Nurinajojen ehkäisemiseksi varoitetaan kilpailijoita ohjaajakokouksessa mahdollisten laivojen peräaalloista ja tiedossa olevasta säätilasta.
Vastuu kilpailevan veneen turvallisesta tilannenopeudesta on kuitenkin veneen miehistöllä. Nurinajojen havaitsemiseksi painotetaan turva-veneiden jatkuvan tähystyksen tärkeyttä ja veneiden riittävää määrää.
Venepalot kilpailussa ovat harvinaisia. Alkusammutuksen tekee kilpa-veneen miehistö, turvaveneissä on katsastusmääräysten mukaiset sammuttimet. Varsinainen sammutuskalusto sijaitsee pelastuslaitoksen meriasemalla.
Ympäristövahingoissa veteen joutuvat polttoainemäärät ovat pieniä ja haihtuvat nopeasti. Yhteentörmäyksessä siviiliveneen kanssa voi aiheutua öljypäästö.
7. Toimenpiteet ennakoiduissa onnettomuus-, vaara- ja vahinkotilanteissa
Sairaskohtaukset ja tapaturmat: kilpailun lääkäri, ambulanssi
Tulipalot, alkusammutus merellä: Kilpa- ja turvaveneet
Tulipalot, alkusammutus varikolla: Veneiden ja varikon sammuttimet,
pelastuslaitos.
Häiritsevästi käyttäytyvät henkilöt ja veneet poistetaan alueelta turvaveneiden toimesta. Tarvittaessa kutsutaan poliisi.
Ennen kilpailun alkua kilpailureitti ajetaan läpi, jotta varmistutaan reitin turvallisuudesta.
Mahdolliset uimarit reitin varrella käskytetään ylös vedestä ja ilmoitus turvallisuuspäällikölle.
Veden varaan joutuneiden pelastaminen: Turva-alukset
Hälytysajoneuvojen opastus: Turvapäällikkö ja turvaveneet
Ohjeet kilpailua seuraavalle yleisölle: Kuulutusjärjestelmä, VHF
Ohjeet turvaveneille, viestintätaulukko, kilpailukutsu, turvaveneiden tehtävät, reittipiirros, käsimerkit, turvallisuussuunnitelma
Turvavenekunnille laaditaan ja luovutetaan (väh. 1 x A4) ohje.
Lepäisten laituri toimii tarvittaessa turvasatamana veneitä nostettaessa.
Myrsky, tuuli yli 12 m/s, kilpailun johto päättää mahdollisen kilpailun keskeyttämisen.
Kilpailijat ovat onnettomuuden sattuessa velvolliset avustamaan uhreja.
Onnettomuustilanteessa lähtö on keskeytettävä.
8.Viranomaisten hälyttäminen
Turvallisuusorganisaatio ohjeistetaan viranomaisten hälyttämisestä häiriö- ja onnettomuustilanteissa nro 112. Onnettomuustilanteessa sairaalan ensiapuun soitetaan valmiustilan nostamiseksi.
9. Tiedottaminen mahdollisissa vakavissa onnettomuustilanteissa
Tiedottamisen hoitaa onnettomuuksien selvittelylautakunta yhteistyössä viranomaisten kanssa.
Kilpailun yleisistä turvajärjestelyistä ennakolta tiedotetaan yleisölle ennalta tiedotusvälineissä ( = lehdet, radio ja internet).
10. Vastuusitoumus
Kilpailukutsussa todetaan, että mahdollisten pelastustehtävien johdosta avustettavan aluksen päällikkö sitoutuu vastaamaan kaikista avustuksen yhteydessä mahdollisesti syntyvistä vahingoista, menetyksistä ja kustannuksista. Ilmoittautuessaan kilpailuun kilpailija allekirjoittaa tämän vastuusitoumuksen.
11. Organisaation yhteiskokous ja pelastussuunnitelman läpikäynti
Varikkoalueella, Suukarintie 6, 23500 UUSIKAUPUNKI,
6.6.2011 klo 18.00.
Lisäksi:
perjantaina 17.6. turvavenemiehistöt ja varikkohenkilökunta ja lauantaina viimeiset ohjeet turvavenemiehistöille.
Uudessakaupungissa 29.5.2011
Uudenkaupungin Purjehdusseura ry.
Timo Lindström
Kilpailun turvapäällikkö
UPS:n kommodori
0500 716015
Liitteet
1-3 Kilpailureitit merialueella
4. Lähtöalue Suukarinniemen ja Pietarinkarin välistä, katsojaveneet, varikkoalue
5. Varikon järjestelyt, veneet, pelastustiet, sammuttimet
6. Viestintäkaavio (lopullinen lista valmis 16.6.)
7. Alueiden käyttöluvat